Alates esimesest veebruarist on meie liikumised Milaanos kergelt piiratud. Nimelt otsustasid targad linnaemad, et yldise tossu ja suitsu vàhendamiseks keelatakse vanematel autodel (neid nimetatakse euro-uno & euro-zero) linnas 8-20 liikumine àra. Mis esimesel silmapilgul ei tundugi nii loll idee, sest Milaano sudu on yks hullemaid ja needsamad vanad autod panustavad sellest sudust umbkaudu poole.
Ainult et... Cristina isa auto sòidab metaaniga ja heitgaasid on pea olematud. Aga kuna masin on vana, siis ta kuulub euro 0 klassi. Vòtab vanduma. Metaaniga sòitvaid autosid on Itaalias lademes, neist lihtsalt ei kuule palju, sest kytus on odav ja kulub vàhe. Igamees vòib oma auto lasta pisut ymber ehitada, ainult et pagasiruumile tuleb hyvasti ytelda ja parkimismajadesse sisse ei lasta. Igaks juhuks jààb bensiini-osa samuti alles, sest mònikord ei jòua òigel ajal metaani-tanklasse (mis on tavaliselelt kuhugi àra peidetud ja neid leiab ainult tankla-atlases nàpuga jàrge vedades) ja siis vòib rahulikult bensiiniga edasi loristada.
Miks metaanile reklaami ei tehta ja miks tanklaid napib on eraldi teema, millel sòna vòtvad itaallased (peam. metaaniga sòitvate autode omanikud) làhevad kurjaks ja kipuvad sylitama. Vastus on lihtne ja loogiline: kuna on niipalju odavam, siis bensiini-àril làheks lihtsalt halvasti, kui kòik metaaniga sòidaksid.
Kuna meie autol on see bensiini-jàànuk (nagu pimesool vòi sabakont) man, siis ei saa ju usaldada, et inimene tegelikult ka metaaniga sòidaks. Loogiline, et autojuht soovib viis korda rohkem maksta ja panustada yldisesse sudu loomisse. Nii et nyyd uurime iga pàev linnakaarti, kuhu saab sòita ja kuhu mitte. San Donato, kus viimane metroo peatub, ònneks saab ja metrood me enamasti kasutame niikuinii. Ja pàrast kella kaheksat saab kòrtsi ka sòita. Aga ma mòtlen siiamaani, mida me siis eale hakkaksime, kui me pàris linnas sees elaksime... Igapàev liikumiskeeld 12 tundi, o sellist nalja vist ei ole II ilmasòjast saadik kuuldud.
Nagu vòiski arvata pani sòidukeeld (ònneks ajutine) pòntsu vàikestele firmadele, kes inimestele nànni koju kàtte toovad ja vaesematele linnakodanikele. Milaano yyrihindu arvestades vaesed vist ònneks linnas sees ei ela. Aga nagu ma ytlesin, sudu on tòesti hull ja midagi peaks sellega ette vòtma. Selle peale, et yhistransporti vòi jalgrattasòidu vòimalusi pisut arendada, meie parempoolsed linnaemad muidugi ei tule. Selle asemel, et sedasama San Donato metrooliini pisut pikendada, peetakse plaani sinna saabuvaid maanteid laiendada. Las kodanikud ostavad endale uuemad autod ja sòitku siis nagu valged inimesed.
EDIT: kas blogspoti koodis on kohe kirjas, et post-editori kasutada ei tohi? No ei ole vòimalik kirja ilusti ja kandiliselt kasti sisse panna, iga kord lohiseb midagi yle ààre.
Ainult et... Cristina isa auto sòidab metaaniga ja heitgaasid on pea olematud. Aga kuna masin on vana, siis ta kuulub euro 0 klassi. Vòtab vanduma. Metaaniga sòitvaid autosid on Itaalias lademes, neist lihtsalt ei kuule palju, sest kytus on odav ja kulub vàhe. Igamees vòib oma auto lasta pisut ymber ehitada, ainult et pagasiruumile tuleb hyvasti ytelda ja parkimismajadesse sisse ei lasta. Igaks juhuks jààb bensiini-osa samuti alles, sest mònikord ei jòua òigel ajal metaani-tanklasse (mis on tavaliselelt kuhugi àra peidetud ja neid leiab ainult tankla-atlases nàpuga jàrge vedades) ja siis vòib rahulikult bensiiniga edasi loristada.
Miks metaanile reklaami ei tehta ja miks tanklaid napib on eraldi teema, millel sòna vòtvad itaallased (peam. metaaniga sòitvate autode omanikud) làhevad kurjaks ja kipuvad sylitama. Vastus on lihtne ja loogiline: kuna on niipalju odavam, siis bensiini-àril làheks lihtsalt halvasti, kui kòik metaaniga sòidaksid.
Kuna meie autol on see bensiini-jàànuk (nagu pimesool vòi sabakont) man, siis ei saa ju usaldada, et inimene tegelikult ka metaaniga sòidaks. Loogiline, et autojuht soovib viis korda rohkem maksta ja panustada yldisesse sudu loomisse. Nii et nyyd uurime iga pàev linnakaarti, kuhu saab sòita ja kuhu mitte. San Donato, kus viimane metroo peatub, ònneks saab ja metrood me enamasti kasutame niikuinii. Ja pàrast kella kaheksat saab kòrtsi ka sòita. Aga ma mòtlen siiamaani, mida me siis eale hakkaksime, kui me pàris linnas sees elaksime... Igapàev liikumiskeeld 12 tundi, o sellist nalja vist ei ole II ilmasòjast saadik kuuldud.
Nagu vòiski arvata pani sòidukeeld (ònneks ajutine) pòntsu vàikestele firmadele, kes inimestele nànni koju kàtte toovad ja vaesematele linnakodanikele. Milaano yyrihindu arvestades vaesed vist ònneks linnas sees ei ela. Aga nagu ma ytlesin, sudu on tòesti hull ja midagi peaks sellega ette vòtma. Selle peale, et yhistransporti vòi jalgrattasòidu vòimalusi pisut arendada, meie parempoolsed linnaemad muidugi ei tule. Selle asemel, et sedasama San Donato metrooliini pisut pikendada, peetakse plaani sinna saabuvaid maanteid laiendada. Las kodanikud ostavad endale uuemad autod ja sòitku siis nagu valged inimesed.
EDIT: kas blogspoti koodis on kohe kirjas, et post-editori kasutada ei tohi? No ei ole vòimalik kirja ilusti ja kandiliselt kasti sisse panna, iga kord lohiseb midagi yle ààre.
Huvitav, mina teadsin, et nad annavad sulle mingi rohelise kaardi, mis näitab, et sa ei saasta. Paned autosse nähtavale kohale ja võid sõita ikka. Kas ei ole enam nii? Noh, minu väikse kogemuse põhjalt on Lombardias muidugi kõik võimalik... :P
VastaKustutahm, ka Reggios tomuvad sellised nn rohelised pàevad.. Kuid kòik teavad, et see on tùng ning vajalik vaid mingite EL nàitajatele. Kòik teavad, et linn kùtab vallahooneid petroleumiga ning rikub mitmekordselt rohkem òhku kui autod. Ma ei suuda ka raamatukogus ùle polle tunni olla, hakkab palav...Seega kùtetakse ka korralikult, mitte nagu soovitatakse kodudes.. hoida kokkuhoidmise mòttes kùte madal!
VastaKustutaOlen juba viimased 3-5 aastat ( sest ajast kui see nòme seadus tuli) sòitnud alati autoga ja kohe terronelikult vihaselt ( valmis esimesel politseinikul nàgu tàis sòimama, et ta ùldse julgeb mind peatada).. ning ma pole ainuke.. Keda pole linnas, pole mitte ùht vigliet, politseid vòi karbinjeeri...
Aga jahh, Milaano omad pidid olema ikka korralikud kitsed! Pidi isegi trahvi vàànama...
Noh, ma arvan, et see kahepàevane bensiinijaamade streik aitas pisut rohkem kui mingid rohelised pàevad.
VastaKustutaSiis on veel Itaalias vist selline ytelus, et kui FIAT oleks olnud laevaehitusfirma, siis nàeksid kòik linnad vàlja nagu Veneetsia. Sest ka selle Moratti ajusynnituse ainuke mòte on uute autode myymine.
Yhistransport on ju Milaanos nii enam-vàhem, sest liiga paljud peavad kuskilt Hinterlandist tòòle sòitma. Aga selle viimase loksaka peamine tulemus on see, et San Donatos on lihtsalt rohkem autosid ja vàhem ruumi parkida. (San Donato on minu poolne metroo lòpppeatus). Aga metaani kahjulikkuse vastu muidugi ei saa, mahh
Autor on selle kommentaari eemaldanud.
VastaKustuta